Blog e-commerce - eCommerceCafe.pl

Jak napisać streszczenie?

Jak napisać streszczenie?


Być może postawiono Cię przed wyzwaniem, które myślami każe Ci się wrócić do lat spędzonych w szkolnych ławie, a mianowicie: masz napisać streszczenie. Tylko wtedy, to Ty posiłkowałeś się streszczeniami, a nie byłeś ich autorem. Najczęściej chodzi o książki, może być to również streszczenie dotyczące jakiegoś wydarzenia. W takim razie jak napisać streszczenie?

Co to jest streszczenie?

Zacznijmy od początku. Streszczenie, co to takiego? To skrótowe przedstawienie jakiegoś zdarzenia, książki czy filmu. Obszerny materiał należy przetworzyć i przedstawić w postaci krótkiego tekstu zawierającego wyłącznie konkrety, same najważniejsze rzeczy. Osoba czytająca streszczenie, w szybki sposób może zyskać wiedzę o tym o co chodziło w materiale pierwotnym.

Jak napisać streszczenie? Od czego zacząć?

Najważniejszy pierwszy krok. W przypadku streszczenia jest to zapoznanie się z materiałem wyjściowym. Jeżeli Twoim zadaniem jest napisanie streszczenia książki lub artykułu, podejdź do tego z uwagą.  W przypadku gdy materiał ten masz do dyspozycji  w formie papierowej warto zakreślać najistotniejsze fragmenty, a nawet robić sobie małe notatki na marginesie. Z opcji komentarza można skorzystać również gdy streszczasz dokument w digitalu. Dzięki temu, po przeczytaniu całości będziesz mógł szybko wrócić do najważniejszych fragmentów.

Później, gdy lektura za Tobą i wiesz do jakich fragmentów chcesz się odnieść, popatrz na nie chłodnym okiem i zdecyduj, czy dzięki temu oddasz sens dzieła, czy może konieczne jest pewne rozszerzenie, bądź przedstawienie tego w nieco inny sposób.

Pamiętaj – nie cytuj, nie przytaczaj dialogów, nie wklejaj fragmentów artykułu. Streszczaj. W streszczeniu chodzi o to, aby ująć kwintesencję własnymi słowami, a nie przytaczać cytaty.

Uwaga – nie nastawiaj się negatywnie, jeżeli nie zrozumiesz czegoś za pierwszym razem. Zdarzają się wymagające artykuły, które aby zrozumieć trzeba przeczytać kilka razy, a nawet sobie samemu omówić, aby pojąć o co chodzi i móc je przełożyć w streszczeniu na prostszy język.

Od siebie dodam, że w pisaniu streszczeń warto skorzystać z pewnej sprawdzonej copywriterskiej sztuczki, a mianowicie – jeżeli masz możliwość zostaw stworzony tekst na parę godzin lub dni. Gdy do niego wrócisz zobaczysz to, co umykało Ci wcześniej – wyrzuć wtedy zbędne fragmenty, słowa i skróć je jeszcze bardziej. Postaraj się aby tekst był prosty i zawierał wyłącznie najważniejsze informacje.

Dobre streszczenie – czyli jakie?

Owszem, czytając coś nieraz aż sama nasuwa się interpretacja niemniej, w streszczeniu nie ma na nią miejsca. Streszczenie ma za zadanie przekazać to co w oryginale najbardziej istotne, bez narzucania swojej interpretacji czy zmieniania sensu. Innymi słowy: wszelkie osobiste odczucia, opinie etc. odsuń na bok. Tutaj trzymaj się kursu, tylko wytycz krótszą drogę.

Streszczenie – jakie powinno być?

W takim razie, czas na streszczenie streszczenia! Jakie cechy powinno mieć streszczenie?

Otóż dobre streszczenie jest:

  • krótkie i zwięzłe
  • zawiera wyłącznie najważniejsze wątki
  • napisane z uwzględnieniem chronologii
  • jest kwintesencją materiału oryginalnego
  • jest bezstronne – to nie miejsce na uwagi czy komentarze

Piszemy streszczenie – krok po kroku

Zbierzmy w całość co należy zrobić aby wyzwanie streszczenie zakończyć z sukcesem

  1. Przeczytaj tekst wyjściowy z uwagą – nie śpiesz się.Pośpiech może sprawić, że coś Ci umknie.
  2. W trakcie czytania wybieraj najważniejsze wątki
  3. Określ jaki jest sens dzieła i sprawdź czy wybrane przez Ciebie zdarzenia go ukazują
  4. Przeczytaj całość i skróć je jeszcze Wyrzuć niepotrzebne słowa – niech zostanie sama kwintesencja.

Potrzebujesz jeszcze jakichś wskazówek? Zadbaj o styl. Unikaj strony biernej i stosuj proste, krótkie zdania – dzięki temu łatwiej i przyjemniej się czyta. Znajdź sobie spokojny kącik i przystąp do czytania. Powodzenia!


Inne artykuły

Landing Page – co to jest?

Landing page to inaczej strona docelowa konkretnej usługi lub kampanii, na którą kierujemy odbiorcę w celu zwiększenia konwersji. Stworzenie landing page służy temu, by użytkownik podjął konkretne działania np. w formie wysłania formularza kontaktowego, zapisu do newslettera, czy zakupu usługi lub produktu. Stronę docelową możemy   stworzyć chcąc promować konkretną usługę przez określony czas. Możemy ją również […]

SEO Copywriting – o co chodzi?

SEO copywriting niektórym kojarzy się źle, jako niskiej jakości teksty typu masło maślane, nastawione na upychanie słów kluczowych. Parę lat temu tak było, ale aktualizacje algorytmów sprawiły, że ten odłam copywritingu musiał ewoluować. Dzisiaj dobry SEO copywriting czyli pisanie treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki to zadanie wymagające polotu i umiejętności. Tekst musi zawierać określone słowa kluczowe, ale w […]

Teksty SEO – od czego zacząć

Napisanie treści tak, aby była interesująca dla użytkownika oraz zoptymalizowana pod wyszukiwarkę to niełatwe zadanie. Przekonał się o tym każdy kto do tekstu tworzenia tekstu SEO zasiadł i … zgłupiał. Jak napisać skuteczny tekst SEO? Skorzystaj z kilku poniższych wskazówek. Pomysł na tekst i research W szeroko pojętym copywritingu, research to podstawa. Pomysł na tekst to […]