Blog e-commerce - eCommerceCafe.pl

Jak założyć sklep internetowy?

Dookoła tematu krążyłeś, węszyłeś i wreszcie zdecydowałeś się. Decyzja zapadła – otwierasz sklep internetowy. Gratulacje! Jak otworzyć sklep internetowy który będzie dobrze sobie radził?

Dzisiaj przedstawiamy kilka wskazówek do których warto się zastosować, aby Twój sklep internetowy prosperował prawidłowo.  To co, jedziemy!

Jak otworzyć sklep internetowy – przygotuj się czyli kwestie techniczne

Pewnie rozsadza Cię entuzjazm, ale co nagle to  po diable. Sklep internetowy to poważne przedsięwzięcie. Dobrze opracowane kwestie techniczne, przełożą się na późniejsze powodzenie Twojego sklepu. Kwestie do ogarnięcia to:

  • domena – wybierz nazwę i zarejestruj ją. To jest ten moment w którym możesz zdać sobie sprawę, że w internecie wszystko już jest  Ale bądź dzielny i się nie poddawaj.
  • hosting
  • integracja platformy ecommerce  – korzystasz z takiej platformy? Zintegruj ją z innymi usługami( obsługa płatności, allegro, a może program sprzedażowy na którym pracujesz w sklepie stacjonarnym). Jeżeli nie masz doświadczenia w tym aspekcie może Ci się to wydawać skomplikowane,  zleć to komuś obeznanemu w temacie. Ty zyskasz spokój ducha i pewność, że zadanie jest dobrze wykonane.
  • zadbaj o SEO. Jest to krok który często jest pomijany poprzez debiutujących właścicieli sklepów internetowych.  Opis sklepu, opis poszczególnych kategorii produktowych brzmi jak czaso-zajmowacz?  To doskonałe miejsce na umieszczenie fraz kluczowych na które zależy Ci, aby wyświetlał się Twój sklep jak i okazja do linkowania wewnętrznego.  W jednym z naszych wpisów znajdziesz wskazówki jak tworzyć opisy kategorii do sklepu online.  Jeżeli SEO copywriting to nie Twoja domena, zawsze możesz to oddelegowac komuś ale nie zaniedbuj tej sfery sklepu internetowego.

Postaw się w roli klienta

… i zaprojektuj ścieżkę zakupową. Jeżeli obawiasz się, ze nie jesteś obiektywny, poproś o opinię kogoś nie związanego z tematem. Pomoże Ci to wyeliminować elementy, które mogą zniechęcić klienta do zakupu. W obecnych czasach, konkurencja w internecie jest ogromna. Ważne, aby jak najbardziej ułatwić klientowi ścieżkę zakupową, ponieważ gdy coś nie gra nie będzie on zdeterminowany dokończyć zakupów u Ciebie. Pójdzie gdzieś indziej.

Działania marketingowe

Sklep już masz? To czas na działania marketingowe. Najpierw określ swoją grupę docelową. Stworzenie czegoś takiego jak Persona okaże się bardzo pomocne.  Dzięki niej łatwiej będzie Ci określić KIM jest klient i gdzie… na niego zapolować   Pomoże Ci to opracować odpowiedni:

  • content marketing – treść jest ważna! Do sklepu online warto dołożyć bloga który będzie przyciągał klientów na Twoją stronę, ponadto będzie możliwością dla Ciebie na budowanie wizerunku jako eksperta. Możliwość linkowania do produktów na sklepie też nie jest bez znaczenia.
  • jeżeli wiesz z jakich kanałów korzysta Twoja grupa docelowa, kieruj te treści własnie tam
  • email marketing – warto mieć bazę e-maili potencjalnych klientów aby dostarczać im fajny content i reklamy na skrzynkę. Często spotykanym działaniem jest ustawienie pop upa z formularzem subskrypcji ( i zgodami). Jeżeli oferujesz coś w zamian, np. darmowy dostęp do ebooka czy kupon rabatowy, pójdzie łatwiej.

Zbieraj opinie – aby ulepszać sklep

Pytaj klientów o opinię. Nikt nie jest doskonały, nawet gdy ambitnie podszedłeś do tworzenia sklepu, może zdarzyć się, że coś Ci umknęło. Warto zebrać feedback, szczególnie w fazach rozkręcania sklepu. Krótka, przyjemna ankietka razem z mailem z podziękowaniem za zakup może okazać się pomocna.

Poszukuj nowych klientów, ale i dbaj o tych których już masz

W wielu sklepach obserwuję przeróżne wygibasy i wariacje na temat tego, aby pozyskać nowego klienta natomiast często totalnie zlewa się kogoś, kto klientem się już stał. Na trzeciej edycji Konferencji Kolbuszowa 2.0 przewijał się piękny slogan, że nie chodzi o to, żeby sprzedać, ale żeby sprzedawać.  Warto stawiać na budowanie długoterminowych relacji z klientem, którego już się ma. Co możesz zrobić? Wykorzystaj informacje które masz o kliencie, np. jego preferencje zakupowe do wysyłania spersonalizowanych ofert. Masz też jego datę urodzenia? Miłym gestem będzie wysłanie takiej personalizowanej oferty z życzeniami i niewielkim rabatem w prezencie. Jeżeli Ci ciężko to ogarnąć, możesz postawić na Marketing automation np. SalesManago. Duża skuteczność i olbrzymia oszczędność czasu.

Zadbaj też o obsługę klienta. Obecnie duża część komunikacji firma-klient przenosi się do Social Media. Dbaj o to aby odpowiadać możliwie jak najszybciej, Ciekawą opcją może być dodanie Callpage do strony. Na pewno się już z tym spotkałeś. Małe okienko, z informacją aby kliknąć, a firma sama do Ciebie zadzwoni. Dzięki temu możliwy jest szybki kontakt, doradzenie, rozwianie wątpliwości i cyk! Konwersja wzrasta aż miło.

To tylko kilka wskazówek. Reasumując – przygotuj się. Zaplanuj kampanię aby nie wyrzucać pieniędzy w błoto, zaplanuj też architekturę sklepu (pod SEO) tak aby od początku walczyć o coraz lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.