Blog e-commerce - eCommerceCafe.pl

Jak zorganizować zgodny z prawem konkurs na FB

Aby zaangażować fanów na profilu facebookowym, nie ma to jak konkurs. Błysk w oku, emocje, od razu zasięgi rosną, a aktywność zdecydowanie większa. Jednakże, żeby móc spać spokojnie warto to rozegrać tak, żeby zabawa była nie tylko pasjonująca… ale i zgodna z prawem. Przeczytajcie co trzeba wiedzieć i na co zwrócić uwagę aby zorganizować zgodny z prawem konkurs na Facebooku.

Facebookowy konkurs zgodny z prawem –  po pierwsze regulamin

Nikt nie lubi regulaminów, ale w tym wypadku warto rzucić na niego okiem. Wedle regulaminu FB nie kto inny jak organizator odpowiada za zgodną z prawem obsługę konkursu, w tym za oficjalny regulamin, wymagania czy konieczne zezwolenia. Co ważne, w tej części regulaminu znajdziecie zapis o obowiązku informacji „promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana”.

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę w regulaminie Facebooka?  M.in zakaz wykorzystywania w konkursach prywatnych osi czasu oraz połączeń ze znajomymi. Czyli wezwania do oznaczania swoich znajomych pod postem konkursowym, bądź wymogi alby udostępnić swój post na swoim profilu są łamaniem regulaminu. Zapewne jesteś w szoku, bo to bardzo popularna praktyka. Być może na prędce przeglądając FB przed śniadaniem natrafiłeś na kilka-kilkanaście takich kwiatków na tablicach u swoich znajomych, a może i sam wziąłeś właśnie udział w loterii o darmowego burgera 😉

Zezwolenie na loterię?

Na Facebooku bardzo popularne są rozdania i konkursy typu loteria, czyli zabawy gdzie organizator LOSUJE zwycięzcę.  Sęk w tym, że ustawa o grach hazardowych mówi, że przypadku organizacji loterii konieczne jest uzyskanie zezwolenia od dyrektora izby administracji skarbowej.  Niedotrzymanie tego obowiązku może skutkować karą grzywny(!), tak wobec organizatora jak i wobec uczestników.

Byś może w tym momencie przywołujesz w pamięci liczne rozdania i loterie na które się natknąłeś na FB, począwszy od akcji promocyjnej miejscowej cukierni na darmowe ciastko, czy akcji influencerów. Była zabawa, a nic złego się raczej nie działo, czy więc na pewno trzeba się stosować do tych zasad?  Radzimy, aby jednak podejść do sprawy poważnie. Urzędy celne i skarbowe kontrolują również internet. Czasami trafi się też ktoś “życzliwy” komu bardzo będzie zależało aby sytuację zgłosić.  Dla świętego spokoju zadbajcie, aby wszystko było zgodne z prawem. Parę tysięcy złotych lepiej przeznaczyć na działania promocyjne, lub na premie dla pracowników niż na mandat.

Regulamin konkursu na Facebooku – co powinno się w nim znaleźć

Regulamin to obowiązek. Musi być kompleksowy i zamieszczony tak by każdy zainteresowany miał do niego wygodny dostęp. Regulamin możesz zamieścić:

  • w poście konkursowym
  • w notatce na profilu
  • na swojej stronie internetowej do której będzie prowadzić link z wpisu konkursowego

Co powinno się znaleźć w regulaminie? Przede wszystkim powinny to być takie informacje jak:

  • Kto jest organizatorem konkursu czyli szczegółowe dane firmy,
  • Obowiązkowo klauzula, że konkurs nie jest organizowany lub sponsorowany przez Facebook!
  • Warunki uczestnictwa w konkursie
  • Czas trwania konkursu,
  • Opis zadania konkursowego i przebieg
  • Klauzula dotycząca prawa autorskiego (zobowiązanie, że uczestnicy konkursu dysponują prawami autorskimi do swoich zgłoszeń);
  • Kto jest administratorem danych osobowych i jaka jest podstawa do ich przetwarzania
  • Informacja o tym, że można składać reklamację – niezadowoleni często korzystają z tej opcji

Kwestie formalne i regulamin wstępnie opracowane? W takim razie teraz czas obmyślić zasady do konkursu, jak i kuszące nagrody. Więcej o tym wkrótce.

Redakcja

Redakcja serwisu eCommerceCafe.pl


Inne artykuły

Recykling treści – jak wykorzystać treści które już masz?

Recykling treści, cóż to takiego? Człowiek może i kiedyś podśmiewał się z tego, że jest taki zawód jak blogger… Do czasu aż sam nie zasiadł do tworzenia treści na stronę.  Wszak ma być to merytoryczne, wartościowe, unikatowe, zoptymalizowane pod SEO. Zbierasz materiały, piszesz. Optymalizujesz, publikujesz. Bujasz się z dystrybucją treści, wszak trzeba sprawić aby ktoś ten wpis […]

Jak budować pozytywny wizerunek firmy w Internecie?

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Prawda stara jak świat i tyczy się również kwestii budowania wizerunku firmy w Internecie. Jest to proces o który należy zadbać na wielu płaszczyznach. Mało tego, bywa pracochłonny, co więcej, również czasochłonny.  Posiadanie dobrej reputacji firmy to jednak bardzo ważna składowa jej sukcesu.  Jak budować pozytywny wizerunek firmy w Internecie? Kreowanie […]

Jak napisać wartościowy content?

Co chwilę słyszy się, że Content is king, a wiele strategii marketingowych opiera są na pozyskiwaniu klientów online poprzez klepanie i rozpowszechnianie potężnych ilości contentu. Terminy gonią, efekt ma być i jakoś w tym wszystkim zapomina się o tym, o kim powinno się pamiętać w pierwszej kolejności : o odbiorcy.  Ci z kolei wykształcają w […]