Blog e-commerce - eCommerceCafe.pl

Klątwa wiedzy, a SEO

Z pojęciem “klątwa wiedzy”spotkałam się ostatnio dwukrotnie.  Za pierwszym razem w książce autorstwa Joanny Wryczy-Bekier “Magia słów”  o której mowa była w ostatnim wpisie. (btw – polecam ją copywriterom i wszelkim osobom pracującym z tekstami).  Autorka opisała sytuację jaka miała miejsce na prowadzonych przez nią warsztatach pisania tekstów internetowych. Wykład zaczęła od tematyki SEO , opowiadając, że można pisać zarówno dla ludzi i wyszukiwarek. Na sam koniec bardzo rozległego i bogatego w wiedzę z zakresu optymalizacji stron www wykładu padło nieśmiałe pytanie z sali które niemal zbiło z nóg prowadzącą “Ale co to jest SEO?” Autorka była tak za pan brat z tematyką SEO, że założyła iż wszyscy zebrani doskonale wiedzą co to jest. I bardzo się zdziwiła. Za drugim razem natknęłam się na opis owej przypadłości w książce “Piękny styl” autorstwa Steven’a Pinker’a.

Na czym polega klątwa wiedzy?

Gdy wiedza z danej dziedziny jest dla nas łatwostrawna i dostępna na codzień, możemy odnieść mylne wrażenie, że dla innych również. Cóż, gdy już posiądziemy wiedzę z danego zakresu, ciężko nam sobie przypomnieć jak wiele odcieni zieleni mieliśmy w tej dziedzinie kiedyś i mamy trudności aby wczuć w rolę osoby która dopiero po tę wiedzę sięga. Niby mówimy w tym samym języku, ale jednak się nie rozumiemy. Klątwa wiedzy to płodna matka wielu nieporozumień.

Klątwa wiedzy a optymalizacja dla wyszukiwarek

Klątwa wiedzy w pewien sposób dotyka również takiej branży jak optymalizacja stron www, często na linii specjalista SEO a klient. Owa przypadłość działa w obu kierunkach. Przez długie lata pracy w branży można przesiąknąć specjalistycznym żargonem i nawet nie zdawać sobie z tego sprawy. Dla mnie indeksacja, link building, content marketing są jasne, dla klienta niekoniecznie. I w drugą stronę. Dajmy na to chcę opracować frazy kluczowe klientowi, który działa w branży o której delikatnie mówiąc nie mam zielonego pojęcia. Potrzebuję wtedy więcej informacji, tymczasem dla niego pojęcie “środki pomocnicze”odnośnie jego branży jest tak jasne, że jest szczerze zdziwiony gdy proszę o wyjaśnienie.

Klątwa wiedzy a content marketing

Klątwa wiedzy sięga dalej, bywa, że doświadczają jej osoby zajmujące się content marketingiem(aby uniknąć klątwy wyjaśnię: content marketing, to marketing treści który skupia się na publikowaniu przydatnych treści które interesują sporą grupę odbiorców). Klątwa wiedzy może sprawić że komunikat reklamowy będzie chybiony, a tekst który miał zachęcać, jest tak profesjonalny i skomplikowany, że wręcz odstrasza początkujących którzy czym prędzej ewakuują się ze strony w poszukiwaniu czegoś bardziej przystępnego. Zabierając się za taki tekst konieczne jest określenie DO KOGO kierowany jest przekaz. To ma ogromne znaczenie bo trzeba dobrać odpowiedni styl i język. Warto tez wziąć pod uwagę jaki charakter ma mieć tekst: informacyjny, a może sprzedażowy?

Jak walczyć z klątwą wiedzy?

Sposobów walki z klątwą wiedzy jest trochę.
1. Zorientuj się kto jest Twoim odbiorcą i dostosuj do niego to, co chcesz przekazać.
2. Przykłady! Wiedza zobrazowana przykładami najlepiej się utrwala. Wybieraj proste, namacalne przykłady. Znany jest przykład gdzie wyszukiwarkę określono jako bobasa który żywi się słowami kluczowymi. Jak będzie ich za mało, bobas będzie głodny. Jeżeli natomiast będzie ich za dużo to bobas zawartość łyżeczki wypluje. Czyż nie jest o fenomenalny przykład aby przybliżyć ludziom jak działają wyszukiwarki i dlaczego tak ważna jest treść?
3. Pytaj – nie zakładaj, że coś rozumiesz, gdy tak nie jest. Najwyżej ktoś obdarzy Cię zdziwionym spojrzeniem ale może wyjaśni o co chodzi, dzięki temu unikniecie nieporozumień i błędów.

Lidia Szpara

Pasjonatka dobrego copywritingu i marketingu online zafascynowana mocą jaką ma słowo pisane. Interesuje się psychologią i pochłania książki na kilogramy. Dba o najwyższą jakość tekstów jakie wychodzą spod jej pióra i dzieli się swoją wiedzą z innymi.


Inne artykuły

Persona w marketingu – jak skutecznie je tworzyć i korzystać z nich

Każdy przedsiębiorca, przed wprowadzeniem jakiejkolwiek usługi, lub produktu na rynek powinien zadać sobie fundamentalne pytanie – kim jest mój klient? Kto dokładnie jest adresatem danej usługi czy produktu? Czego on potrzebuje i co mogę zrobić, żeby te oczekiwania spełnić? Persona marketingowa to właśnie wyobrażenie potencjalnego klienta. Można nadać mu imię, określić rok urodzenia, wykształcenie, wymyślić […]

Jak zdobyć followersów na Instagramie

Wizytówka Google? Jest. Fanpage firmy na fb? Jest. A może by tak instagram? Może to być genialne wsparcie dla e-sklepu. Instagram to miły dla oka portal społecznościowy który pochwalić się może zarówno ogromną liczbą użytkowników, jak i potencjałem reklamowym i promocyjnym. Odpowiednio prowadzone konto na instagramie przysłuży się Twojej firmie. Raz, że podniesie sprzedaż, dwa jest to […]

Sprzedaż internetowa w wielu językach

Tworzenie sklepu internetowego na światową skalę Robienie zakupów internetowych we własnym języku jest doceniane przez użytkowników na całym świecie. Przeczytanie opisów produktów i parametrów w dobrze znanym nam języku sprawia, że chętniej chcemy skorzystać z oferty danego sklepu online. Warto wiedzieć, że przedstawienie treści w kilku wersjach językowych może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży – […]