Blog e-commerce - eCommerceCafe.pl

Personal branding

Personal branding to pojęcie, które już od kilku lat gości na polskim rynku marketingu. Liczba specjalistów zajmujących się kreowaniem wizerunku zwiększa się z roku na rok. Jeszcze do niedawna personal branding był zarezerwowany wyłącznie dla ważnych osobistości, takich jak politycy czy celebryci. Dziś jednak wiemy, że pojęcie to dotyczy bezwzględnie wszystkich. W tym artykule skupię się na kreowaniu wizerunki wizerunku marki w Internecie.

Co to jest personal branding?

Tak jak już wspominałem personal branding polega na budowaniu własnej marki, dzięki zarządzaniu wizerunkiem. Nie oznacza to jednak, że działania te są wykonywane pochopnie i bez wcześniejszego przemyślenia. Personal branding to opiera się przede wszystkim na strategii marketingowej, która pozwoli Ci przedstawić Twój rzetelny obraz – to właśnie on będzie odbierany przez Twoich klientów, a jak wiadomo jak Cię widzą, tak Cię piszą

Samo pojęcie strategii marketingowej może wydawać Ci się nieco tajemnicze i poważne, ale pod żadnym pozorem nie należy się go bać i obawiać się, że personal branding może dotyczyć tylko i wyłącznie ważnych osób. Zaznaczę to raz jeszcze – personal branding jest dla każdego, a prowadząc firmę, nie tylko w Internecie, należy zadbać o to, aby marka była postrzegana w samych superlatywach. Warto także pamiętać, że to nieustanny rozwój i pewnego rodzaju inwestycja, która przynosi ogromne korzyści.

Budowanie wizerunku marki – cele

Na samym początku zaznaczę, że postawienie sobie konkretnych celów w personal brandingu jest kluczową kwestią. Każdy z nich powinien być dokładnie określony, a przede wszystkim jednak realny do osiągnięcia. Ważne jest również uzgodnienie czasu. Budowanie wizerunku marki nie może przecież trwać w nieskończoność. Do postawionych przed sobą celów trzeba dojść w określonym terminie. Inaczej cały proces będzie trwał o wiele za długo.

Warto zdać sobie sprawę z tego, że na początku drogi budowania wizerunku marki to Ty sam jesteś własnym ekspertem i doradcą. Niezależnie od tego czy to zadanie będziesz wykonywał samodzielnie czy skorzystasz z pomocy specjalisty od kreowania wizerunku to Twoje cele będą zawsze u Twojego źródła. To Ty będziesz musiał opowiedzieć swoją historię tak, aby była chwytliwa i zaciekawiła Twoich odbiorców. Jak widzisz wszystko zależy właśnie od Ciebie.

Jakie cechy ma silna marka osobista?

Każda marka, która chce pokazać się światu lub na rynku lokalnym musi być przede wszystkim autentyczna. Żaden potencjalny klient nie nawiąże z Tobą współpracę, jeśli Twój wizerunek będzie niespójny z tym, co robisz. Jako np. dietetyk czy trener personalny nie powinieneś mieć nadwagi i w czasie przerwy zajadać się słodkimi batonami. Natomiast dentysta musi pochwalić się nienagannym uśmiechem i uzębieniem – inaczej straci swoich dotychczasowych pacjentów i nie znajdzie nowych.

To jednak nie wszystko. Aby móc osiągnąć sukces jako silna i wiarygodna marka musisz skutecznie wyróżnić się na tle innych. Podstawowym czynnikiem, który daje taką możliwość są emocje. Jeśli już na starcie wzbudzisz zainteresowanie, i to takie pozytywne to z pewnością zostaniesz zapamiętany na dłużej. Twoi klienci częściej będą do Ciebie wracać, a także polecać wśród własnych znajomych.

Personal branding – plan działania

Budowanie wizerunku marki w dużej mierze zależy od poznania samego siebie. Musisz poznać swoje mocne strony, dzięki którym dowiesz się nad czym musisz jeszcze popracować, aby stać się marką, o której tak naprawdę sam marzysz i podziwiasz. Możesz np. poprosić swoich najbliższych lub pierwszych klientów, aby wyrazi szczere zdanie o Twojej firmie. W ten sposób to właśnie te zalety będziesz pokazywał innym.

Ważne jest również, abyś określił swoje wartości. Pomyśl o tym, czego z pewnością nie zmieniłbyś w swojej firmie i niezmiennie się tego trzymaj. Jeśli najważniejsza jest dla Ciebie jakość, to nie zniżaj jej, bo tego chce jakaś część Twoich klientów.

Teraz czas na cele, o których wspominałem w jednym z wcześniejszych akapitów. Musisz zbudować pewną wizję swojej marki i dążyć do niej w określonym czasie. Za punkt wyjścia możesz wziąć swoje zalety i mocne strony. Mając ich świadomość będzie Ci łatwiej dojść do wyznaczonych celów.

Poznaj także swoją grupę docelową. Zacznij od określenia tej, która będzie najlepiej pasowała do odbiorców twoich produktów czy usług. Pamiętaj przy tym, aby faktycznie do nich dotrzeć, wybierz ją więc w pełni realistycznie. Zastanów się przy tym, w jaki sposób możesz rozpocząć z nimi profesjonalną relację, która zakończy się sfinalizowaniem transakcji.

Skoro już jesteśmy przy profesjonalizmie to bardzo ważne jest, aby właśnie w taki sposób kierować swoją firmą. Taka spójność i konsekwencja w biznesie jest bardzo dobrze odbierana w oczach klientów. W końcu postrzegają Cię oni poprzez pryzmat tego, w jaki sposób się zachowujesz i komunikujesz. Profesjonalny wizerunek firmy świadczy o jej stabilności i pozycji na rynku.

Proces budowania wizerunku marki

Personal branding i cały proces budowania marki tak naprawdę można przedstawić za pomocą trzech etapów. Są nimi:

  • budowanie rozpoznawalności – chodzi tutaj o to, aby przekazać informacje o marce interesującej grupie docelowej. Jest to również proces planowania odpowiednich narzędzi, które pomogą Ci w płynnej komunikacji.
  • budowanie reputacji – to etap, w którym należy przedstawić swoją markę, jako eksperta w danej dziedzinie. Warto wspomnieć o zdobytym doświadczeniu i połączenie go z osiągniętymi już sukcesami.
  • pozyskiwanie klientów – to końcowy etap, w którym trzeba zbudować wśród swoich odbiorców silną potrzebę nawiązania współpracy z Twoją marką. Pozwala to na zachowanie pozyskanego już zaufania.

Personal branding – podsumowanie

Każde działanie, które ma za zadanie zwiększyć wartość, jaką jest personal branding musi być swobodne i autentyczne. To wizytówka Twojej firmy, którą warto udoskonalać, aby nie spocząć na laurach. Personal branding to ciągły rozwój i inwestowanie w swoją przyszłość. Najlepsze efekty osiąga się wyłącznie ciężką pracą. W budowaniu wizerunku marki ważne jest także poświęcenie i cierpliwość. Nawet jeśli upragnione efekty pojawią się po pewnym czasie, wiedz, że gra jest warta świeczki.

Redakcja

Redakcja serwisu eCommerceCafe.pl


Inne artykuły

Jak zwiększyć widoczność małej firmy w Internecie?

Masz swój biznes?.  Może nieduży, ale się kreci, raz lepiej raz gorzej. Wkładasz w to serce,  kilkaset kilo swojego czasu, obficie doprawiasz nerwami oraz składkami ZUS. Postawiłeś nawet stronę i/lub sklep internetowy- i dobrze! Wszak to już nie te czasy kiedy wchodziło się do internetu. Obecnie człowiek w internecie żyje i pracuje, a tylko czasami […]

Obniżanie ceny – dlaczego to zło i jak sprzedawać bez niego?

Z poruszeniem tego tematu nosiłam się już jakiś czas z przyczyn wielu.Otóż, mam całkiem niezłe doświadczenie w handlu. Sprawia to, że jestem wrażliwa na pewne kwestie handlowe które zdarza mi się obserwować zarówno w zaprzyjaźnionych firmach, jak i w firmach które obserwuję na fb – gdzie jestem klientką, może nią będę albo po prostu cieszę […]

Jak się uczyć skutecznie – wskazówki

Temat wpisy niby mało związany z tematyką bloga, czyli e-commerce, SEO i spółki – czyżby? Człowiek uczy się przez całe życie- pewnie słyszałeś to nie raz. Nie jest to pusty frazes czy jakieś porzekadło. Nauka nie kończy się na odebraniu świadectwa maturalnego, czy na pozowaniu pod ścianą z logo uczelni ze świeżo obronioną pracą inżynierską […]