Spis treści
Jeszcze nigdy w dziejach praca zdalna nie była tak powszechna. Kiedyś była alternatywą, dziś w związku z sytuacja epidemiologiczną, w niektórych branżach awansowała na standard. Osoby dotychczas pełniące swoje obowiązki w biurach, przeniosły się do własnych domów z laptopem pod pachą. Home office jak wszystko na świecie, ma swoje zalety, jak i wady. Wielu za wadę podaje brak możliwości spotkań w cztery oczy(lub więcej par oczu). Z pomocą przychodzi tu wideokonferencja. Na co zwrócić uwagę aby telekonferencja przebiegła bez zarzutu?
My home is my castle. A teraz także i biuro. Nie znaczy to jednak, że współpracownicy mają zobaczyć więcej niż chcesz im pokazać. Zadbaj o tło jakie będą widzieć Twoi rozmówcy. Najlepiej aby było neutralne – ściana, półka z książkami. Odradzam okno, jeżeli światło zewnętrzne będzie z niego padać będziesz słabo widoczny. Na wszelki wypadek przetestuj: sprawdź co widać i jak Cię widać.
Nie ma co chwalić się przed kolegami naczyniami pozdrawiającymi ze zlewu, czy szafą z której wysypują się ubrania. Kolekcja alkoholi z której jesteś dumny i eksponujesz ją na szafie to tez nienajlepsze tło.
Raczej unikaj miejsc przechodnich – po pierwsze, przechodzący domownicy mogą rozpraszać Ciebie, jak i innych uczestników konferencji. No i nie chcesz chyba, aby firma widziała Twoją partnerkę/partnera snującą się w piżamie w tle Cóż, internet jest teraz pełen takich filmików.
Masz pod opieką dzieciaki, wkrótce może przybyć kurier i czasami możesz być zmuszony przerwać spotkanie nagle, lub zrobić sobie przerwę ? Poinformuj o tym wcześniej, z pewnością zrozumieją.
Domowe pielesze to pokusa, aby zrezygnować z makijażu, oficjalnych ubrań i zatopić się w rozciągniętym dresie z dziurą na kolanie który jest z Tobą od czasów liceum. Niemniej jak nas widzą, tak nas piszą. Mimo pracy w domu, warto do niej ubierać się bardziej formalnie i to nie tylko od pasa w górę. Po pierwsze, masz pewność, że wyglądasz dobrze nawet w czasie nieplanowanego calla. Po drugie mnóstwo osób pracujących zdalnie podkreśla, że szykowanie się do pracy i odpowiedni ubiór pomaga im się przepiąć z trybu domowego w tryb pracowy: zadaniowy. Jest to prosty czynnik który znacząco podnosi efektywność.
Czas zawsze był na wagę złota, a teraz tym bardziej. Przedsiębiorstwa uczą się działać w nowych warunkach, a to oznacza nowe ramy organizacyjne firmy. Dlatego też z rozwagą dobieraj tematy które chcesz poruszyć w czasie telekonferencji. Zrezygnuj z prostych wątków, które możesz załatwić jednym mailem, jak również nie wybijaj rozmówców z tematu. Masz kilka ważnych wątków? Spisz je i uporządkuj. Dzięki temu spotkanie będzie konkretem a nie rozwleczonym pożeraczem czasu.