Blog e-commerce - eCommerceCafe.pl

Zasady webwritingu – czyli jak pisać artykuły do Internetu

Jak Cię widzą, tak Cię piszą. Jak piszesz tak Cie czytają… lub nie. Webwriting rządzi się swoimi prawami, które ujawnili liczni badacze. Wiemy już, że nie czytamy od deski do deski, a skanujemy stronę w poszukiwaniu najsmaczniejszych kąsków. Wiemy też, że nasz wzrok błądzi po zawartości strony wypalając nań ślad w kształcie litery F.

Jak sformatować tekst aby był zgodny z zasadami webwritingu i ludziom chciało się go czytać? Sprawdź!

Odpowiednia wielkość i rodzaj  czcionki

Wiele edytorów, jako standard ma ustawione czcionki o wielkości 11 lub 12 i nie poświęcamy temu zbyt wiele myśli. Tak już jest, po prostu, i piszemy nimi z automatu.  Zastanów się jednak, czy w internecie chciałbyś czytać artykuły pisane takim maczkiem? Użyj większej czcionki – 16 sprawi, że oko użytkownika chętniej na niej spocznie.

Co do wyboru fontu postaw na klasykę i unikaj czcionek szeryfowych, choćbyś wielki żywił do nich sentyment. Z prostej przyczyny, tekst napisany taką czcionką na Twoim komputerze może i wygląda nieźle, ale na telefonie bądź na mocno “budżetowym” laptopie(takim jak mój) może prezentować się zgoła odmiennie.

Odległości między wierszami

Kojarzysz klasyczne, papierowe tygodniki gdzie na lichej jakości papierze, tłoczy się tekst tak, że aż go szkoda? Choćby tekst był ciekawy, gdy jest tak zaserwowany, muszę być mocno zmotywowana aby go przeczytać, a nie zawsze jestem.  O co chodzi?

O tchnięcie nieco powietrza w tekst O białą, pustą przestrzeń dzielącą poszczególne partie tekstu, czy linijki, gdzie oko może odpocząć. Rób odstępy między wierszami i między akapitami. Zwiększ interlinię. Posłuż się enterem i podziel tekst za jego pomocą. Zacznie wtedy wyglądać przystępniej.

Skracaj akapity

Staram się, aby jeden akapit nie był dłuższy niż 4-6 linijek. Tak, mało – ale internet to nie książka. Te parę linijek powinno Ci wystarczyć aby przekazać myśl zgodnie z zasadami webwritingu -konkretnie i zwięźle.

Śródtytuły

Jak już ustaliliśmy, zwalista ściana tekstu działa na odbiorców odstraszająco. Co, oprócz podziału na akapity możesz zastosować, aby uczynić treść bardziej lekkostrawną? Stosuj śródtytuły. Powinny być atrakcyjne, konkretne i informować użytkownika co znajdzie w danej partii tekstu. Pssst – zdradzę, że śródtytuły są idealne, aby umieścić weń frazę kluczową jeżeli akurat piszesz artykuł pod SEO.

Bardzo często zdarza się, że nawet niewygodne frazy w nagłówkach prezentują się całkiem naturalnie.

Listy

Ludzkość szuka drogi na skróty i contentu w jak najłatwiej przyswajalnej formie. Taka tendencja internetu, należy się przystosować. Zamiast pisać eseje, z których polonistka byłaby dumna, wydobywaj ze swoich tekstów meritum i jeżeli jest taka sposobność zaserwuj je w postaci wypunktowanej listy. Spora jest szansa, że użytkownik ześlizgnie się wzrokiem po tekście, aby wyłowić smaczki podane w wygodnej liście.

Pogrubienia

Ważne info? Ważna fraza? Zależy Ci aby do konkretnego fragmentu przykuć uwagę czytelnika? Stosuj pogrubienia. Oczywiście stosuj z umiarem, gdybym cały dzisiejszy wpis pogrubiła straciłby on swoją moc.

Webwriting – zasady formatowania tekstu

Reasumując, aby sformatować tekst wg zasad webwritingu należy:

  • użyć większej czcionki i unikać czcionek serif
  • ustawić większą interlinię
  • stosować krótkie akapity, od 4 do 6 linijek
  • dzielić tekst śródtytułami
  • tworzyć listy(np. takie jak ta)
  • stosować pogrubienia

Założę się, że część z Was widząc tę listę, przewinęła tekst od razu na sam dół 😀 Stosujesz się do tych zasad tworząc treści do internetu?

Lidia Szpara

Pasjonatka dobrego copywritingu i marketingu online zafascynowana mocą jaką ma słowo pisane. Interesuje się psychologią i pochłania książki na kilogramy. Dba o najwyższą jakość tekstów jakie wychodzą spod jej pióra i dzieli się swoją wiedzą z innymi.


Inne artykuły

Wywieranie wpływu na ludzi – recenzja książki Roberta Cialdini

Poszukując wiedzy wertujesz internetowe przestworza w poszukiwaniu idealnej książki do marketingu? Super! Mam cenną wskazówkę – nie ograniczaj się się jednak tylko do książek o tematyce stricte marketingowej. Sięgnij, dalej i głębiej – a Twój biznes, Twoja praca zyskają solidniejsze podstawy i pozwolą Ci przenieść się na wyższy poziom. Będziesz tworzyć skuteczniejsze oferty, a także […]

Skąd czerpać inspiracje? Tworzenie treści na stronę

Treść w branży e-commerce i ogólnie w świecie internetowym ma ogromne znaczenie, ale być może to już wiesz. Chcesz prowadzić bloga firmowego, wykafelkować swoją stronę internetową zacną treścią i skorzystać benefitów które mogą iść pod rękę razem z zacną treścią. Mowa między innymi o zwiększeniu widoczności która jest na wagę złota. Łatwiej wszak nawiązać kontakt z […]

Jak zachęcić klienta do zakupów w sklepie internetowym?

Sklep internetowy fajna sprawa – wszak koszty jego utrzymania przeważnie są sporo niższe niż sklepu stacjonarnego. Minus jest taki, że w internetowej przestrzeni masz też więcej konkurencji. Sklepy internetowe prezentują swoje oferty niczym paw rozkłada ogon. W Google Analytics widzisz, że ludzie wchodzą na stronę Twojego sklepu, błąkają się po nim chwilę po czym opuszczają […]